قرآن‌نگار تحولی در نگارش قرآن

نگارش قرآن همواره طی قرون متمادی در دستان خوشنویسان بنام و علاقمند هر دوره حفظ و پاسداری گشته و بسته به توش و توان و توفیق هر یک دستاوردهایی داشته است. از این میان می توان به نسخ قرآن های معروفی که توسط عثمان طه، نی ریزی، ارسنجانی و….. کتابت شده اشاره نمود. این اساتید بزرگوار برای کتابت یک نسخه از قرآن سالیان طولانی از عمر خود را به این امر مقدس اختصاص دادند و بدین روش اثرات ماندگاری از خود بجای گذاشتند. گذر زمان و پیشرفت ابزار نشر در کنار سرعت بخشیدن به فرآیند تولید و چاپ قرآن و افزایش تعداد قرآنهای چاپی بعلت محدود بودن نسخ کتابت شده اولیه منجربه افت کیفیت و عدم تنوع در بازار نشر قرآن گشته است.  قرآن نگار حلقه گم شده کتابت و مصحف نگاری مدرن قرآنی را در قالب ابزارهای پیشرفته نرم افزاری در اختیار جامعه قرآنی جهان قرار می دهد.

سیستم  قرآن‌نگار  برای کمک به حفظ و پاسداری از رسم الخط و خوشنویسی قرآن ، و انحصارا برای  نگارش قرآن طراحی شده است. با کمک این سیستم امکان کتابت و چاپ مکانیزه قرآن،  با خط استادان خوشنویسی و با خطوط متنوع نسخ ، ثلث و نستعلیق فراهم می‌شود.

در این سامانه تمام مؤلفات قرآنی از قبیل اصول رسم الخط، علائم وقف و سکت ، تقسیمات قرآنی، ملاحظه شده است و ضمن رعایت حدود شرعی و علمی کتابت به کمک فناوری نرم‌افزار، تضمین صحت چاپ قرآن و عرضه آن در اندازه های مختلف و سطربندی های متفاوت ، با اعراب‌ و نشانه های مناسب و صفحه‌بندی های متنوع امکان پذیر شده است.

دغدغه اصلی در این کار، رعایت اصول خوشنویسی با حفظ اصالت خط بوده است. به نحوی که در طراحی فونت، فراتر از طراحی های مرسوم، اقدام به آموزش خط اساتید خوشنویسی قرآن به نرم‌افزار می‌شود و  در طراحی فونت تمام قطعات خطی یک نسخه اصیل قرآن کریم ، از ابتدا تا انتها صفحه به صفحه ، سطر به سطر، کلمه به کلمه ، و حرف به حرف بررسی شده و با نسخه خطی تطبیق داده می‌شود.

در این کار از آخرین دستاوردهای علمی در زمینه پردازش و بازشناسی هوشمندانه‌ی خطوط بهره گیری شده و امکانات تدقیق خط چندان فراهم گردیده است که بین دستنوشته ی کاتب با خطوط  بازآفرینی شده، تفاوت محسوسی دیده نشود. گویا که این خود استاد است که زنده شده و از ما سفارش خط می‌گیرد و  این چشم انداز جدیدی در حوزه ی انتشار قرآن کریم که همراهی و معاضدت کارشناسان فنون کتابت و نشر قرآن را در  عرضه سریع و دقیق مصاحف آینده در پی خواهد داشت.

سنت حسنه‌ی کتابت قرآن از بامداد اسلام تا کنون همواره با آفرینش های هنری ، ظرافت و دقت همراه بوده است و شرکت گام الکترونیک تمام اهتمام خود را بکار برده است تا همچنان حافظ سنتهای کتابت قرآن باشد و بتواند با کمک فناوریهای نوین, مصحفهایی چشم‌نواز و خوشخوان کتابت نماید و با کمک به انتشار مصاحف گوناگون و متنوع  پاسدار این حدیث گرانبهای پیامبر باشد که:

«بهره‌ای را که چشمانتان از عبادت دارند، به آنها بدهید…بهترین عبادت امّتم نظرکردن به قرآن و خواندن آن است».
 

Powered by themekiller.com anime4online.com animextoon.com apk4phone.com tengag.com moviekillers.com